Trends voor de bakkerij 2023

Dat de komende periode geen gemakkelijke gaat worden voor de bakkerijsector, staat buiten kijf. Met de stijgende prijzen en steeds kritischere consumenten, staan we meer dan ooit voor de uitdaging om de consument voor ons te winnen. Zoals in de voorgaande jaren, zetten we de trends die spelen in de bakkerijsector voor jou op een rij.

21/11/2022

De trends voor 2023

Deze trends zullen in het komende jaar de boventoon voeren:

1. We want more… Volkoren!

Volkoren producten worden steeds populairder en dat heeft verschillende oorzaken. Inmiddels is onder een breder publiek bekend dat volkoren producten gezond en voedzaam zijn: ze bevatten meer vezels, vitamines en mineralen dan reguliere producten. In 2021 at ruim 47% van de Nederlanders volkorenbrood en is daarmee de meest gegeten broodsoort in Nederland.

In België valt er op dit gebied nog terrein te winnen. Wit brood (39%) en bruin brood (38%) zijn de populairste soorten brood, gevolgd door meergranenbrood (30%). Volkoren sluit de rij: slechts 22% van de Belgische consumenten eet regelmatig volkoren brood. In Vlaanderen (24%) eet men net wat vaker volkorenbrood dan in Wallonië (19%). Naast volkorenproducten, neemt ook de vraag naar koolhydraatarme en eiwit verrijkte producten toe.

2. Bakkerijverhalen en beleving staan centraal

Ondanks de digitale wereld en het gemak van online, staat de komende tijd het “beleven” centraal. Door het verhaal achter jouw bakkerij te vertellen, uitleg te geven over het product en het productieproces, beseft een klant wat er allemaal bij het bakken van brood komt kijken. Zo kan de klant zich verplaatsen in de bakker(ij). Door de mens achter de bakkerij te laten zien, betrek je op die manier de klant bij het bakkerijproces en kun je meer waardering voor het ambacht kunt creëren. Dit is belangrijk voor bewustwording bij de consument, maar ook voor het creëren van meer begrip voor stijgende prijzen.

3. Vegan rise

Er is een stijgende vraag naar veganistisch voedsel. Steeds vaker zijn consumenten zich bewust van het effect dat hij/zij en onze voeding heeft op het milieu. Het publiek dat voor vegan kiest, wordt steeds breder: de één wil nieuwe producten proberen, de ander moet beter op zijn gezondheid letten, heeft last van bepaalde intoleranties (denk aan lactose) of wil een bijdrage leveren aan een beter klimaat. Ook spelen innovaties op het gebied van vegan een sterkere rol: tegenwoordig bestaat er zelfs 100% plantaardige kebab die is gemaakt van Hollandse knolselderij (ontwikkeld door Karma Kebab).
Bij Sonneveld zijn we hard bezig met de ontwikkeling van vegan producten. Als het gaat over brood, zijn de meeste broodmixen vrij van dierlijke producten en dus vegan. Voor banket bieden we onder andere Credi Vegan Mix en Credi Compounds die vegan zijn. Daarnaast zijn we achter de schermen hard aan de slag om vegan amandelspijs en vegan banketbakkersroom te ontwikkelen. Ons doel is om vegan producten te ontwikkelen die de smaak en het mondgevoel van “gewoon” gebak bijna evenaren of zelfs nóg lekkerder zijn!

4. Bewust gezonde(re) keuzes

Consumenten van over de hele wereld maken meer en meer gezonde(re) keuzes. De kennis over gezonde ingrediënten, allergenen en producten neemt toe. Met name gezinnen met jonge kinderen letten hier extra op, omdat zij een groter belang hechten aan gezonde producten, die bij voorkeur lokaal geproduceerd zijn. Win-win voor de consument en bakker, want lokale producten zijn vers, vaak uit het seizoen (dus duurzaam) én er is afname bij de lokale ondernemer.

Het is belangrijk dat we als sector eenduidig en duidelijk de consument hierin ondersteunen, via winkelcommunicatie maar ook door in onze producten minder zout en suiker of andere bereidingswijzen toe te passen.

5. Werken aan een duurzamere bakkerij

Met zijn allen zetten we ons in voor een duurzamere wereld. Als grondstoffenleverancier doet Sonneveld dat onder meer door in te zetten op de inkoop van duurzame grondstoffen, strenge kwaliteitscontroles en innovaties te ontwikkelen om bijvoorbeeld oud brood te kunnen herverwerken of de hoeveelheid suiker in banket te verminderen.
Ook in de bakkerij zijn er tal van mogelijkheden als het gaat over verduurzamen.

Het begint met kleine dingen, zoals het bewustzijn van jouw medewerkers vergroten over hoe om te gaan met energie. Verduurzamen moet vooral haalbaar zijn. Denk aan het maken van efficiëntere planningen, slimmere productietechnieken, kiezen voor andere verpakkingen (zoals katoenen broodzakken), investeren in zonnepanelen of het bezorgen van jouw bakkerijproducten met de (elektrische) bakfiets.
Onderaan de streep betekent verduurzamen niet alleen investeren, het levert ook geld op door de bedrijfsvoering stap voor stap (energie-)zuiniger te maken.

6. Waar voor je geld

Niet alleen de bakkerijsector heeft het lastig, ook vele andere bedrijven en consumenten ondervinden last van de verschillende crises. Het is de verwachting dat we zwaardere economische tijden tegemoet gaan, waarbij sommige economen spreken van een aankomende recessie. Dit maakt dat uitgavepatronen onder de loep genomen worden: steeds meer consumenten zoeken naar manieren om te besparen of kiezen bewust voor voedzame, gezonde voeding. Hierbij is de verwachting dat er door consumenten sterker gekeken wordt naar een goede prijs/kwaliteit verhouding en nog meer consumenten kiezen voor producten die zo min mogelijk bewerkt zijn, zoals ambachtelijk brood, omdat deze meer verzadigen.

7. De nieuwe generatie consumenten komt er aan

Jonge(re) consumenten, die opgroeien in een interactieve digitale wereld, bepalen wat de markt en winkels zouden moeten bieden en creëren daardoor nieuwe trends. Voor deze generatie geven voedsel- en merkkeuzes hun levensstijl, overtuigingen en normen en waarden weer. Deze nieuwe generatie consumenten staat open om nieuwe (internationale) smaken te proberen, maar willen tevens weten waar het vandaan komt en hoe het is gemaakt. Generatie Z wil alles: vers, verrassend, lekker, gezond, makkelijk én snel (on-demand). Dit wordt bevestigd door de FSIN Beleidsmonitor (2022): gemak is hét aankoopmotief geworden voor consumenten, waarbij foodservices die inspelen op gemak het hardst zullen groeien. Van kant-en-klare maaltijden, de bezorgpizza, vers belegde broodjes to-go tot de flitsbezorger. Dankzij bestel- en bezorgapps zijn de mogelijkheden en keuzes voor de gemaksgeneraties Generatie Z en Millennials eindeloos.

8. Klassiekers 2.0

Aan de andere kant zien we dat er vraag blijft naar klassiekers, maar dan wel met een twist! Het bekende en het nieuwe wordt gecombineerd in een herkenbare applicatie met een knipoog. Het geven van een twist aan klassiekers is dé manier om consumenten te laten wennen aan nieuwe smaken of nieuwe producten. Zo herontdekten onze bakkers de tompouce (bekijk hier het recept voor Brood Tompoucen) en staken ze het traditionele bolgebakje in een nieuw jasje (bekijk hier het recept voor Appel Bolgebak).

9. Sharing is caring

Na alle corona perikelen, willen we elkaar graag ontmoeten bij allerlei gelegenheden, zoals verjaardagen, feesten en diners. Als er dan iets te vieren valt, pakken mensen uit door luxere gebakjes en luxere broodjes te kopen. De vraag naar grote taarten wordt langzaamaan overgenomen door de vraag naar kleiner gebak en smaakvolle bites. Dit zien we terug in de verkoop van stuksgebak, waar er doorheen het jaar steeds meer van wordt verkocht. Passend binnen de trend van shared dining en sharing is caring, zul je het komende jaar vaker kleine gebakjes, taartjes of zoete tapas op tafel zien staan. Denk maar eens aan de Zoete Plank van Edwin Prins. Zo is er voor iedereen wel iets lekkers te kiezen!

10. Go green(er)

De Nederlandse consument eten van alle Europeanen de minste hoeveelheid groente en fruit op een dag. Het Voedingscentrum in Nederland raad aan om minstens 250 gram groente per dag te eten. De gemiddelde Nederlander eet slechts zo’n 130 gram groente per dag. Daar moet verandering in komen! Groente eten kan de hele dag door: naast de avondmaaltijd kan groente ook prima als tussendoortje of op brood gegeten worden. Denk aan een groentespread of het verwerken van groente in of op brood. Onze bakkers serveren: Vijgen-noten brood, Focaccia met zoete aardappels en zuurkool, en Rode vruchten shakes. Creatief in het najaar met banket? Maak spinazie-feta gebakjes, worteltaart of pumpkinspice muffins. Meer groente doorheen de dag wordt het nieuwe eten!

 

Op naar 2023!

De komende tijd zullen we dieper ingaan op een aantal van de trends. We lichten toe hoe je hier als bakkende ondernemer op in kunt spelen en kunt voldoen aan de vragen van consumenten. Natuurlijk zullen we je in 2023 voorzien van een gezonde dosis inspiratie met nieuwe applicaties en product tips. Samen gaan we de uitdaging aan!

Op naar 2023!