Search

Zo maak jij de mooiste foto’s van brood en gebak die je doen watertanden

Als bakker ben je natuurlijk trots op de prachtige en lekkere bakkerijproducten die je elke dag maakt. Maar hoe maak je van deze producten de allermooiste foto’s? En hoe doe je dat met je smartphone? Roy Franken (onze foto en video expert) en Lieke Monster (onze communicatie- en campagnespecialist) reiken jou een aantal tips aan om je smartphone fotografie naar een hoger niveau te tillen. Lees de tips, ga aan de slag en laat jouw vakmanschap aan de wereld zien. Aan het einde van het artikel kan je ook alle tips downloaden in een makkelijk naslagwerk.
Tips-voor-smartphone-productfotografie-in-de-bakkerij-720x450-1

Gebruik je smartphone op de juiste manier

Wist je dat je geen dure spiegelreflex camera nodig hebt voor een goede foto? Het helpt natuurlijk wel als je een moderne smartphone hebt met een goede camera en geavanceerde bewerkingsmogelijkheden. Deze tips voor smartphone fotografie gelden voor alle toestellen:

  • Maak de lens van de camera goed schoon voordat je begint. Niets is zo vervelend als wazige foto’s door vingerafdrukken op het glas.
  • Houd je smartphone zo stil mogelijk. Gebruik de zelfontspanner, een statief of laat het toestel ergens op rusten voor meer stabiliteit.
  • Zoom niet in met je smartphone. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van de foto. Snijd de foto bij voor een scherpere foto. Dit wordt ‘croppen’ genoemd.
collage-smartphone-vs-spieg
Het verschil tussen een moderne smartphone en een professionele spiegelreflexcamera is bijna niet meer te onderscheiden.

Zorg voor voldoende licht voor je smartphone

Zonder licht geen goede foto. Maar te veel licht is ook niet goed. Zeker niet als het maar van één kant komt. Zorg daarom altijd voor voldoende licht, het liefst door gebruik te maken van (indirect) daglicht of een daglichtlamp.

  • Laat het licht vanaf de linkerkant op het product vallen voor een natuurlijk effect.
  • Gebruik een reflectiescherm om de schaduw te verminderen. Plaats het reflectiescherm dichtbij je product en tegenover de richting van de lichtbron.
  • Gebruik je flitser niet. Dit vermindert de details en kleuren van de foto.
camera-setting

Zorg voor een passende stijl

Naast je product, wil je dat de omgeving op de foto er ook tiptop uitziet. Als het ook nog aansluit op de stijl van je product, dan is dat helemaal de kers op de taart. Je doet dit met behulp van een ondergrond, achterwand en attributen.

  • Een zwart of witte ondergrond zorgt ervoor dat jouw product eruit springt of er juist in weg valt. Voor de achtergrond geldt hetzelfde. Probeer beide uit en kies de beste optie.
  • Behang een aantal (houten) platen en gebruik deze voor de ondergrond en achterwand. Zo kan je zelf kiezen in welke stijl jij jouw product wilt fotograferen.
  • Gebruik attributen (ook wel props genoemd) om de lege stukken op de foto te vullen. Denk hierbij aan kopjes, borden, bestek, ingrediënten die je in het product hebt verwerkt of een handeling waarbij je net de ‘finishing touch’ aanbrengt. Zolang het maar het verhaal van je foto ondersteund. Zo geef je een speels element aan de foto en kan je je eigen stijl ontwikkelen.
Het spelen met de ondergrond en achtergrond van een compositie maakt erg veel verschil. Zoals hier met de kokosfriet heel goed te zien is. Als extra element wordt er poedersuiker overheen gestrooid.

Een passende compositie

Nadat je de stijl hebt bepaald, kun je de gewenste compositie kiezen. Maak je de foto van bovenaf (table top), van schuin opzij (hoek van ca. 45°) of recht van voren (front)? Houd daarbij rekening met het product dat je gaat fotograferen:

  • Verticaal of horizontaal fotograferen, het kan beide. Afhankelijk van het product en je eigen voorkeur maak je de keuze voor de juiste stand. Focus ook volledig op (een deel van) het product. Wil je de foto gebruiken voor op social media? Fotografeer dan verticaal, zodat je foto zo groot mogelijk in de tijdlijn van jouw doelgroep verschijnt.
  • Als je veel attributen gebruikt, kan de foto al gauw te druk worden. Maak keuzes wat niet op de foto komt en probeer verschillende dingen uit.
  • Het camerastandpunt hangt ook helemaal van het product af. Een stapel koekjes of een hamburger is leuk om recht van voren te fotograferen. Een vlaai of pizza komt beter tot uiting van bovenaf en veel broodsoorten juist weer schuin van boven.
  • Het voordeel van je smartphone is het scherm. Als je tijdens het fotograferen instellingen wijzigt, dan kan je op het scherm direct zien wat het effect is.
collage-top-side-front
Bij voedselfotografie kan je met een boven-, zij- of vooraanzicht fotograferen. Dit hangt van je product af. Een taart is mooi vanaf de bovenkant, maar klein gebak is vaak met een zij aanzicht beter te fotograferen.

Gebruik de juiste technieken en instellingen

Je smartphone stelt zelf al scherp. Wil je toch op een ander gebied van de foto scherpstellen, dan kan je dit punt vaak gewoon aantikken op het scherm.

  • Stel altijd scherp op het belangrijkste deel van je foto (het product).
  • Een verloop in je foto qua scherpte/diepte maakt het beeld dynamischer. Deze techniek geeft een wazige voor- en achterkant op de foto. Je product wordt daardoor beter uitgelicht. Met een smartphone die over een dubbele camera en een zogeheten ‘portretmodus’ beschikt kan je dit direct toepassen.
  • Gebruik de ‘Regel van derden’ om je compositie op verschillende manieren vast te leggen. De regel van derden is het makkelijkst te gebruiken door het raster aan te zetten en je product op een van de snijlijnen te plaatsen.
  • Probeer je telefoon eens ondersteboven te houden wanneer je een foto maakt. De camera komt op een andere hoogte te zitten en kan daardoor een beter standpunt hebben om het product recht van voren te fotograferen.
collage-verschil-donker-licht
Het effect van scherpte/diepte is met de scherpe stokbroden en wazige achtergrond goed te zien. Daarnaast is de regel van derde toegepast door de stokbroden lager op de foto te zetten.

Gebruik de standaard fotobewerker voor het nabewerken van foto’s

Gebruik het liefst geen (Instagram) filter voor je foto. Je hebt weinig controle over het resultaat.

  • Gebruik liever de fotobewerker (foto editor) in de app. Op deze manier kan je zelf de witbalans, kleurverzadiging en helderheid aanpassen. Zet ook direct de horizon recht.
  • Vervolgens pas je het contrast aan en kan je spelen met een vignette (zwart of wit).
  • Om het af te maken creëer je het effect van scherpte/diepte in je foto met de ’tilt shift-functie’ van Instagram. Op deze manier pas je een vervaging toe op een bepaald gebied in de foto, vaak de achtergrond, waardoor je product er nog beter uit knalt!

Handige apps om een watermerk of logo over je foto heen te zetten

Goede apps voor het nabewerken van foto’s en het gebruik van logo’s of watermerken zijn Canva (uitgebreide fotobewerking en mogelijkheid om teksten en logo’s over je foto heen te zetten) en Snapseed (voor fotobewerking, uitgebreider dan Instagram, mogelijkheid om teksten over de foto heen te zetten). Deze apps bieden meer opties dan de standaard editor op je smartphone of die van Instagram.

  • Sla je logo/watermerk op als PNG-bestand op je computer en zet dit bestand op je smartphone. Dan kun je deze daarna makkelijk over afbeeldingen heen plaatsen.

Het plaatsen van jouw foto op social media

Je hebt nu alle tips voor handen om de beste foto’s te maken van jouw brood of banketproducten. Deel jouw foto met een pakkende tekst (caption/copy) en #hashtags.

Focus met je foto’s op maximaal drie onderwerpen

Kies maximaal drie onderwerpen uit die jij op jouw social media account terug wilt laten komen en wijk hier niet vanaf. Dit komt de consistentie ten goede en hierdoor weten volgers beter waarom zij jou moeten volgen.

Download de spiekbrief met alle tips

Om het je makkelijk te maken hebben we alle tips en tricks nog even op een rijtje gezet in een handige spiekbrief. Download onze spiekbrief met smartphone productfotografie tips voor de beste foto’s.

Ben je met deze tips aan de slag gegaan en trots op jouw foto’s? Deel dit met ons via Instagram door @sonneveldgroup te taggen.

Op zoek naar meer inspiratie? Kijk dan bij ‘Inspiratie’ en houd onze website in de gaten voor de blogs die nog volgen.