Search

De klant en medewerkers staan centraal bij Bakkerij Aernoudt

Met maar liefst 34 winkels, is Bakkerij Aernoudt er een om in de gaten te houden. Elk jaar komen daar 2 à 3 nieuwe winkels bij. De winkels, die allen 7 dagen per week zijn geopend, worden elke dag voorzien van vers brood en piekfijn gebak. Ruim 200 vaste medewerkers, ondersteund door evenveel flexwerkers en jobstudenten, houden de bakkerij elke dag draaiende. Hoe ze dit voor elkaar krijgen, vertelt Carolien de Sutter (CEO).
Bakkerij-Aernoudt-stelt-klant-en-medewerkers-centraal

Grip op de zaak houden

Alle winkels van Bakkerij Aernoudt zitten in en rond de omgeving van Gent, waardoor een behoorlijke hoge dichtheid qua winkels voor de bakkerij is ontstaan. Carolien zegt: “Wij kiezen bewust voor onze klanten én onze medewerkers. Onze winkels zijn iedere dag open, van ’s ochtends 06.00 uur tot ’s avonds 18.30 uur. Zo kan de klant elke dag bij ons terecht voor vers brood en banket. Wekelijks hebben onze medewerkers twee aaneengesloten dagen vrij. Dat zorgt voor betere uurroosters en meer rust bij onze medewerkers. We werken met een ochtend- en middagploeg. Tijdens het piekmoment tussen de middag, overlappen beide ploegen elkaar om zo beter de werkdruk te verdelen. Er zijn dan veel klanten voor zowel de lunchrooms als voor de winkels.”

Benieuwd hoe Bakkerij Aernoudt aan zo’n groot aantal medewerkers komt? Of wil je meer weten over de verduurzaming in hun bakkerij? Je leest het in de digitale HandSon!

Doordat Bakkerij Aernoudt zo sterk groeit, wordt er veel geïnvesteerd in de medewerkers, waarbij de gezamenlijke waarden en normen centraal staan. Bakkerij Aernoudt werkt met regioverantwoordelijken, met een vast aantal winkels onder zich. De regioverantwoordelijken zijn de schakel tussen het management en de winkels. Zij zorgen ervoor dat de winkels goed blijven draaien, en omgekeerd koppelen zij terug wat er op de werkvloer gebeurt. Carolien licht toe: “We vinden het belangrijk om de verbinding met de winkels en de medewerkers te behouden. Alles is met elkaar verbonden en niets gaat vanzelf. Werken in de bakkerij vraagt alle dagen weer om passie voor het vak. Daarom is onze slogan: ‘Proef onze passie’.”

Digitalisering binnen de bakkerij

In de bakkerijsector vindt er, ondanks dat het een vrij traditionele markt is, steeds meer op het digitale vlak plaats. Bakkerij Aernoudt maakt hierin concrete stappen door diverse software programma’s te combineren. Zo werken zij met ‘demand forecasts’ (vraag- en aanbodprognoses). Carolien legt uit: “De resultaten en verwachtingen in combinatie met verschillende parameters, zoals het weer, worden gebundeld om de afname per winkel te voorspellen en de productie daar beter op af te stemmen. We werken er hard aan om dit te verbeteren, al blijven er zaken die je zelf met gezond verstand zult moeten blijven aanpakken. Zoals de aankopen voor de Sinterklaasperiode.” Momenteel onderzoekt het team de mogelijkheden om de winkelvoorraad digitaal te beheren.

Op het gebied van personeelsplanning valt winst te behalen. “Via het online platform kan iedere medewerker zijn eigen rooster raadplegen, bekijken met wie je die dag samenwerkt, in welke winkel je verwacht wordt en natuurlijk verlof aanvragen. Deze online tool ontzorgt zowel de medewerkers als HR,” vertelt Carolien.

De goedlopende webshop is een aanvulling op de fysieke winkels én biedt meerwaarde voor de klant. Carolien licht toe: “Klanten kunnen op hun gemak het assortiment bekijken, filteren op ingrediënten of allergenen selecteren. Online bestellingen halen klanten in de winkel op. Daar is een speciaal afhaalpunt aanwezig. We kiezen er bewust voor om niet thuis te leveren: er zitten hoge leveringskosten aan verbonden en de klant moet wel thuis zijn! Ook het persoonlijke contact met de klant in de winkel vinden wij erg belangrijk. Enkel in het centrum van Gent werken we samen met Deliveroo. Daarmee spreken we een doelgroep aan die snel iets willen bestellen én geleverd hebben.”

Winkelbeleving voor de klant

De herkenbaarheid van Bakkerij Aernoudt, de uniforme uitstraling van de winkels, het ruime assortiment, vriendelijk de klanten bedienen, Aernoudt klantenkaarten… Overal is over nagedacht. Carolien: “Alles straalt uit waar wij voor staan: met passie voor het vak en een glimlach klaar staan voor onze klanten. Wij vinden het belangrijk om steeds de klanten fysiek naar onze winkels of tearooms te krijgen. We zien dat een persoonlijke aanpak werkt.”

Verbeterde malsheid en versheid

Geregeld testen de bakkers van Bakkerij Aernoudt hun eigen producten. Tijdens de smaaktesten vorig jaar, bleek dat bakkers bij Aernoudt het brood wilden verbeteren op malsheid en daarmee ook versheid. Door de juiste enzymtechnologie te gebruiken, kan de versheid verbeterd worden. Dit is per type brood anders, evenals het land of streek waar het brood gebakken wordt. “We wilden onze producten verbeteren zonder dat het brood stijf stond van de verbeteraars. Toen zijn we gaan kijken en testen wat er allemaal op de markt is. We werken nu met een broodverbeteraar van Sonneveld, Crème Supersoft. Deze zorgt voor betere malsheid, terwijl we nog altijd een artisanaal product hebben. We zijn daar erg tevreden over,” aldus Carolien.

Toekomstplannen

“Helaas bestaat er nog niet zoiets als een glazen bol om in de toekomst te kunnen kijken,” zegt Carolien lachend. “We leggen ons pad af waarvan we zelf voelen dit is goed. Allicht zullen we onze groei van 2-3 winkels per jaar aanhouden. We zoeken daarbij zelf actief naar locaties waar potentieel in zit. Ook bakkers die overwegen te stoppen contacteren ons met de vraag of wij hun winkel willen overnemen. We zien dat er veel bakkers met één winkel gaan stoppen. Wij willen dit gat in de markt opvullen. Hier in België leven we in een broodcultuur. Mensen, van jong tot oud, hebben nog steeds de behoefte om vers brood bij de bakker te halen. Daarnaast kunnen we in de toekomst ons on-the-go aanbod verder uitbreiden met charcuterie en dranken. Het moet wel een aanvulling zijn op het assortiment en de klantbeleving. Qua digitalisering is het lastig om het juiste evenwicht te vinden. Mensen willen op hetzelfde moment snel iets kunnen bestellen, betalen en meenemen. Wellicht dat we hier in de toekomst op inspelen door in de winkels iets voor tijdens de spitsmomenten te voorzien.”

Verder verduurzamen

Duurzaam ondernemen is een van de speerpunten van Bakkerij Aernoudt. Dit doen ze bijvoorbeeld door de productielocatie in Gentbrugge te voorzien van groene energie door middel van zonnepanelen en biogas, afkomstig uit de herverwerking van voedseloverschotten. Het dak is groen met grassen en mossen, wat bijdraagt aan een betere isolatie. De ovens recupereren warmte, waarmee warm water voor het sanitair wordt opgewekt. Ook de verpakkingen gaan niet aan het duurzame oog voorbij: alles is van papier en karton, met FSC keurmerk en bovendien 100% recyclebaar. En daar stopt het niet… Sinds 2020 werkt Bakkerij Aernoudt ook samen met Too Good To Go.