Altijd al eens…
“Een eigen bakkerij willen hebben,” lacht Björn. “En ik mijn eigen chocolaterie. Nu hebben we beide!” vult Marcella aan. De twee ontmoetten elkaar tijdens de bakkerijopleiding. Waar de een zich specialiseerde in banket, dook de ander met zijn handen in het deeg. Björn: “We zijn elkaar op school tegengekomen. Het is grappig en leuk dat je elkaar daarin vindt en samen een avontuur als dit aandurft.” Marcella: “De vonk tussen ons sloeg gelijk over. Daarbij vullen we elkaar goed aan. We zijn nog steeds heel blij dat we deze stappen hebben gezet. We zouden het zo weer doen.”
Over hoe het voelde om ‘ineens’ eigenaren te zijn van een eigen bakkerij, geven Björn en Marcella aan dat het wel een ‘beetje gek’ was in het begin. Björn vertelt: “Je voelt je in het diepe gegooid. Er is niemand die je gaat vertellen hoe het moet. Vanaf het begin moet je keuzes maken, van het dagelijkse reilen en zeilen van de bakkerij tot grote investeringen.” Ook voert het stel stap voor stap veranderingen door. “De vorige eigenaren kochten banket veelal in. Wij wilden dat anders doen. Ondertussen maken we alles zelf: brood, banket én chocolade.”
Het jonge stel schakelt hulp in van onder andere BEKO Advies, M.O.C. (Management Ondernemers Club, een studieclub voor bakkerij-ondernemers) en in het bijzonder Hein Beerse, van Bakkerij Beerse, uit Alkmaar. Björn: “Bij hem kan ik terecht met vragen en ik kan goed met hem sparren. Het is fijn dat bakkers elkaar onderling willen en kunnen coachen en helpen.”
Ons geheim? Elkaar de ruimte geven en vertrouwen hebben in elkaars kunnen. Beiden leven we onze droom. Geweldig toch!?
Marcella van den Hoff - Eigenaresse Bakkerij Westerpark Tweet
Sterker na corona
In 2020, nog geen jaar na de overname, kondigde COVID zich aan. “Allerlei klanten van het derde kanaal vielen weg: de horeca was dicht, mensen mochten niet meer naar kantoor… We misten ineens veel omzet. Daar schrik je erg van,” aldus Björn. Gelukkig voor de bakkerij, wisten de klanten tijdens de corona de weg naar de winkel te vinden. “We hebben nu meer klanten dan voor deze periode en weten die aantallen redelijk vast te houden. Tegelijkertijd ben ik benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Mensen hebben minder te besteden. Ook zie je het verschil qua prijzen met de supermarkt kleiner worden. Waar gaan klanten voor kiezen? Voor one stop shopping bij de supermarkt of kiezen ze voor de ambachtelijke bakker? Voor iets meer geld krijgen klanten een ambachtelijk en eerlijk product. Dat is het zeker waard en mogen we als bakkers meer uitdragen.”
Vers uit de oven meteen de winkel in
Sinds kort staat er een gloednieuwe vloeroven, met de schuifopeningen richting de winkel. Hiermee willen Björn en Marcella inspelen op de winkelbeleving voor de klant. “De winkelpui bestaat geheel uit glas en klanten kunnen de oven vanaf buiten zien. Er wordt hier de hele dag écht vers gebakken. Dat wekt de nieuwsgierigheid: ‘wat komt er dit keer uit de oven?’ Dat is waar we op in willen spelen,” legt Björn uit.
“Voor iets meer geld, krijgen klanten écht lekkere en eerlijke producten. Dat mogen we als bakkers meer uitdragen richting onze klanten.”
Björn Bijl - Eigenaar Bakkerij Westerpark Tweet
Onderscheiden van concurrenten
Kwaliteitsvolle producten
Bakkerij Westerpark staat bekend om haar kwaliteitsvolle producten. Klanten kopen er met name brood en nemen meteen iets lekkers mee. Zowel voor bij de koffie als tussendoortjes (croissantjes en saucijzenbroodjes). Ook koek en afbakbroodjes vinden gretig aftrek. Björn verklapt waarom klanten juist deze producten bij hen kopen, in plaats van in de supermarkt: “Wij maken juist andere type afbakbroodjes. Met name de mini’s vallen in de smaak, vooral bij gezinnen met jonge kinderen. Daar liggen echt kansen! Met dezelfde hoeveelheid grondstoffen kun je veel meer kleine broodjes maken, terwijl je minder energiekosten hebt omdat de klant ze zelf afbakt. We verkopen de afbakbroodjes voor een aardig prijsje en pakken zo een paar euro marge op dit product.”
“Daarnaast verkopen speculaasjes het hele jaar goed. Dit komt puur door onze kwaliteit. In 2021 deden we voor het eerst mee met de speculaasverkiezing. Het was een enorme verrassing dat we wonnen! Dat levert de nodige publiciteit op,” licht Marcella toe. Vanaf toen ging het hard: de vraag naar speculaas uit hun bakkerij verdubbelde en Björn bakt vanaf dat moment twee keer per dag speculaas. Björn: “Ik bak de speculaasjes altijd zelf, want speculaas is moeilijker om te bakken dan andere koekjes. Dit komt doordat het deeg al bruin is voordat het de oven in gaat. De timing moet dus goed zijn.” De kwaliteit van hun speculaas hebben ze vast weten te houden, want in 2022 sleepten ze de tweede prijs in de wacht. “Als we net een puntje meer hadden gescoord, waren we weer eerste,” weet Björn te vertellen.
Verder verduurzamen
Net als Björn en Marcella, willen veel ondernemers de bakkerij verduurzamen. Echter blijkt dat nog niet zo makkelijk. Björn: “Verduurzamen is voor ons erg lastig. We willen van het gas af, maar dat is de komende jaren nog niet mogelijk. Pas in 2027 kunnen we van de gemeente een zwaardere aansluiting krijgen om de rotatieovens elektrisch te maken. Zonnepanelen zijn geen optie, want boven de bakkerij zitten allemaal appartementen. Zo ga je nadenken wat er nog wel kan: we hebben al ledverlichting en nieuwe zuinigere koelmotoren. Verder verduurzamen zouden we wel willen, maar het kan gewoon niet.”
Vegan oliebollen
Met oud en nieuw bakten ze voor het eerst, naast gewone oliebollen, ook vegan oliebollen. “Dat liep als een frituurtje,” lacht Björn. “Uit heel de stad kwamen ze naar hier, zo goed waren ze! We hebben ruim 2000 vegan oliebollen gebakken.” In het vaste assortiment zijn een aantal vegan applicaties te vinden, zoals vegan croissants, wortel- en bananencake en diverse soorten cookies. “Mensen komen speciaal naar onze winkel, omdat ze weten dat we vegan producten hebben. Vegan producten zijn bovendien voor mensen met lactose- of ei-allergieën een oplossing om toch van een lekker croissantje, koekje, of plak cake te genieten.”
Samen tegen verspilling
In de winkel kunnen klanten alleen vers brood kopen. Het is een bewuste keuze van de jonge ondernemers om geen brood van gisteren te verkopen, maar juist te bewaren voor mensen die het wat minder hebben. “Van alles wat over blijft, maken we in de winkel Too Good To Go pakketten. Mensen kunnen de pakketten de hele dag op komen halen, zodat je niet op een bepaald tijdstip een stormloop hebt in de winkel. Too Good To Go vraagt een bijdrage voor het gebruik van de app. Dat is op zich niet zo erg, want het is een bekende app. Nu krijgen we tenminste nog iets voor producten die je anders weg zou gooien.”
Betrokken met de buurt
De bakkerij staat in de nabije omgeving bekend vanwege hun sociale betrokkenheid. “Vaak staat er tegen de tijd dat we dicht gaan nog een lange rij klanten. Dat zijn mensen die meestal net uit hun werk komen en onderweg naar huis vers brood willen meenemen. Omdat we geen ‘nee’ willen verkopen, bakken we vaak teveel. Wat niet is verkocht, gaat de dag erna in Too Good To Go pakketten. Wat na Too Good to Go overblijft, wordt de dag daarna opgehaald door de kerk of daklozenopvang,” legt Björn uit. “Het zit in onze natuur om anderen te helpen. Dát en betrokken zijn met de buurt hoort bij het ‘bakker-zijn’, vind ik. Brood blijft zeker drie dagen goed. Weggooien is zo zonde, vooral als je er anderen blij mee kunt maken.”
Samenwerking met Sonneveld
Over de samenwerking met Sonneveld vertelt Björn: “De kwaliteit van de producten van Sonneveld ervaar ik als goed. En dat is belangrijk om zelf ook kwaliteitsvolle producten te kunnen maken. Daarnaast is Coen (red: Coen Jonker, accountmanager) duidelijk in zijn communicatie en hebben we een mooie klik. Onze broodbakker Frank Schut, die hier al 27 jaar werkt, gebruikt altijd Sonneveld producten. Dat zegt wel genoeg toch?” Marcella vult aan: “We vinden het fijn dat er nieuwe dingen ontwikkeld worden. We ontwikkelen behoorlijk wat producten zelf, samen met je grondstoffenleverancier kun je elkaar hierin versterken of aanvullen.”