Search

Trends voor de bakkerij in 2022

Als bakkende ondernemer wil je niet alleen het beste brood of banket bakken. Je wilt ook blijven vernieuwen en inhaken op de laatste trends in food die aansluiten op het hedendaagse eetpatroon van de moderne consument. In deze blog gaan we in op de trends voor de bakkerij in 2022.
Bakkerij-trends-voor-2022-1200x750

De trends op een rijtje

Sommige trends zien we zowel op het gebied van consumenten en in de bakkerij, als ook in de foodservice en horeca terugkomen. We merken dat, mede door de pandemie, de eetpatronen van consumenten veranderen. Daarom maken we de komende weken een verdiepingsslag naar hoe jij deze trends kan vertalen naar jouw bakkerij en assortiment.
Al met al spotten wij de volgende trends voor 2022:

  1. Gemak
    Gemak speelt steeds vaker een grotere rol in de drukke levensstijl. We zien dat de consument meer en meer gemak zoekt. Op ieder moment van de dag wil de consument kunnen bestellen waar hij wilt en eten waar hij op dat moment zin in heeft.
  2. Snackification
    Snacking en on-the-go voedselconsumptie zijn beide verbonden aan de trend van gemak. Steeds vaker is er de mogelijkheid om voedsel te consumeren op een tijdstip dat het de consument uitkomt. Deze maaltijdmobiliteit, oftewel onderweg opeten, wordt steeds belangrijker. Snacks en ready-to-eat producten claimen zo hun plek in de trend top 10. Lees meer over snackification in deze blog.
  3. Food als dienstverlening
    De meerprijs van service. Food wordt meer en meer een dienstverlening op zich. De consument is bereid om een meerprijs te betalen voor de service, zoals het thuisbezorgen van boodschappen of reeds bereide maaltijden.
  4. Online zichtbaar zijn
    Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit. Mede door de uitbraak van het coronavirus, zijn we meer en meer online te vinden. Actief op sociale media aanwezig zijn biedt kansen voor de bakkende ondernemer. Het is een belangrijk instrument voor het werven van nieuwe klanten en onderhouden van bestaande klanten. Door regelmatig leuke en interessante berichten te plaatsen, zoals smakelijke foto’s of een kijkje in de bakkerij middels video, kun je consumenten naar de winkel trekken en online bestellingen stimuleren. Weten hoe je meer uit social media haalt voor jouw bakkerij? Wij geven je tips.
  5. Webshop om de klant te verleiden
    Online retail en het belang van een webshop neemt toe. Als gevolg van de pandemie, is de afgelopen paar jaar de maatschappij verder gedigitaliseerd. Een trend die doorzet en het online winkelen aanjaagt. Als je als bakkende ondernemer nog geen webshop hebt, is nu het moment om door te pakken. Met professionele foto’s en goede teksten kun je klanten verleiden om online bestellingen te plaatsen. Deze kun je thuisbezorgen of juist door de klant laten ophalen in de winkel en daardoor net wat extra’s verkopen. Het hebben van een goede, klantvriendelijke webshop is een investering in de toekomst. Ontdek hoe je social shoppen voor jouw webshop kunt inzetten.
  6. Verwennerij voor de genietmomenten
    Bewustwording van quality-time met dierbaren en genieten van bijzondere momenten mét verwenproducten! Door de pandemie en alle maatregelen (minder bezoek en niet kunnen vieren van verjaardagen), gaan we bewuster om met de tijd die we met dierbaren kunnen doorbrengen. Momenten die we willen vieren met lekkernijen. We zien duidelijk een verschuiving in de verkoop van grote vlaaien en taarten, naar stuks gebak, kleine (bol)taartjes, cookies en cake. In 2020 en 2021 is er een stijging in de verkoop van cookies van wel 6% (Bron: Trend Report European Bakery Industry Insights 2021. Ook de marge op dit product is gunstig, waardoor je als bakker meer kunt verdienen.
  7. Vraag naar gezonde producten
    Naast de bewuste genietmomenten, zijn we ook bewuster geworden van de invloed van voedingsmiddelen op onze gezondheid. De vraag naar gezonde producten groeit, met meer vezels en minder suiker. Volkorenproducten blijven onverminderd belangrijk en producten die net dat beetje extra geven zijn erg in trek. Naast volkorenproducten, zijn koolhydraatarme en eiwit verrijkte producten aan een opmars bezig.
  8. Vraag naar verse, lokale producten
    De consument is zich bewuster geworden van wat er gegeten wordt en hoe dit van invloed is op zijn eigen gezondheid en op het milieu. Ook wil de consument steeds vaker weten waar het eten op zijn bord vandaan komt. Dit uit zich in de wens naar verse, lokale en ambachtelijk bereide producten. De trend “Support your locals” gaat verder in 2022. Waar we tijdens corona er op uit gingen in eigen land, hebben we ook meer de lokale lekkernijen en hotspots ontdekt. Kiezen voor lokaal geproduceerde producten past binnen deze bewuste keuze als ook de duurzaamheidstrend.
  9. Duurzaamheid
    Duurzaamheid behoort tegenwoordig als een van de belangrijkste product eigenschappen in de overweging bij de aanschaf van een product. Maar de consument wil geen concessies doen als het gaat om smaak of gemak. Inspelen op duurzaamheid is belangrijk voor de toekomst van jouw onderneming. Denk hierbij aan het inspelen op seizoensgebonden producten of het gebruik maken van lokale (bij)producten zoals aardbeien van de lokale teler.
  10. Stijgende vraag naar vegan producten
    De opkomst van vegan valt niet meer te ontkennen. Wat brood betreft is het meeste brood vrij van dierlijke producten en dus vegan. Met name voor banket zijn er tal van ontwikkelingen gaande. Er is een groeiende markt voor vegan producten die de smaak en het mondgevoel van “gewoon” gebak bijna evenaren. Zo is er in de Credin range een goede vegan cake én zijn we bij Sonneveld hard aan de slag met de ontwikkeling van onder andere vegan amandelspijs en vegan banketbakkersroom!

Op naar 2022!

De komende tijd zullen we een aantal van de belangrijkste trends verder toelichten. We gaan dieper in op de wensen van de consumenten en hoe je hier als bakkende ondernemer op in kunt spelen met nieuwe applicaties en product tips.

Mede door de invloed van het corona-virus, heeft de consument de weg naar de ambachtelijke bakker terug gevonden. Het is nu aan de bakkende ondernemer samen met Sonneveld om deze aandacht te blijven vasthouden. Laten we hier samen voor gaan!

Op naar 2022!